De warme luchtballon: basis & geschiedenis

13 sep by Fly The Sky

De warme luchtballon: basis & geschiedenis

De basis:

Het stoffen gedeelte van een warme luchtballon wordt de ‘enveloppe’ genoemd. Deze wordt over het algemeen gemaakt van nylon en/of hyperlast. Honderden speciaal uitgesneden panelen worden aan elkaar genaaid om het de vorm van een ’traan’ te geven. De panelen worden vastgemaakt aan loadtapes die de belasting over de enveloppe verdelen, zodat de werkelijke belasting van de stof tijdens het varen minder dan 0,5 kg is.

Om de ballon warm te stoken maken we gebruik van propaangas, LPG zou ook gebruikt kunnen worden maar een nadeel hiervan is dat de vlam minder heet is en er dus meer gas verbruikt wordt tijdens de vaart. Daarnaast heeft LPG ook een minder schone verbranding. Het propaangas wordt opgeslagen in roestvrijstalen gasflessen van 45L – 90L.

De branders zijn eveneens gemaakt van roestvrij staal en zijn ontworpen om maximale warmte af te geven voor zo min mogelijk geluid. De vlammen kunnen tot 5m lang de enveloppe ingestuwd worden.

Om lift te krijgen, wordt de enveloppe met de branders verwarmd tot een temperatuur die hoger is dan de omgevingstemperatuur. Door dit temperatuurverschil kan de ballon stijgen. Hoe groter de mand, hoe groter de inhoud van de enveloppe zal zijn.

De ballonmand is gemaakt van riet. Ze zijn met de hand geweven op een roestvrijstalen frame met roestvrijstalen dragende kabels die in het riet geweven zijn om de sterkte te bieden om de piloot en passagiers te kunnen vervoeren.

 

Geschiedenis

De eerste mensen die ooit met succes konden vliegen deden dat in een warme luchtballon. In 1783 bouwden twee Franse broers Joseph en Etienne Montgolfier, zonen van een papierfabrikant, een ballon van papier en zijde. Op 21 November 1783 trokken twee Franse edellieden, Jean-Francois Pilatre de Rozier en markies François Laurent d’Arlandes, het luchtruim in boven Parijs en maakten de allereerste vrije ballonvaart.

De ballon, met een diameter van 13 meter, werd gevoed met brandende wol en stro. De vaart duurde 23 minuten en zij legden een afstand van 8 kilometer af op een hoogte van 90 meter om uiteindelijk te landen in een veld buiten Parijs.
Deze 2 mannen gingen de geschiedenisboeken is als de eerste mensen die ooit vlogen.

De eerste bemande vlucht op Belgisch grondgebied werd uitgevoerd op 19 november 1785 door de Franse pionier Jean Pierre Blanchard. Omdat neerkomende ballons in die tijd brandgevaar opleverden voor huizen en akkers, kwam er op 26 mei 1786 een landelijk verbod, met de Ordonnantie van den keyser, Raekende de Ballons ofte Locht-tuygen met Vuer, genoemt Montgolfieres.

Met de uitvinding van het vliegtuig in 1903, en naarmate mensen meer geïnteresseerd raakten in gemotoriseerde vluchten, verloren de ballonnen aan populariteit.

Pas in de jaren zestig, met de uitvinding van de propaanbranders, werd de warme luchtballon een meer praktische vorm van luchtvaart.

 

Hedendaagse warme luchtballonnen

Sinds de jaren zestig hebben de vele ontwikkelingen op het gebied van technologie, materialen en apparatuur ervoor gezorgd dat ballonvaren één van de veiligste vormen van de moderne luchtvaart is geworden. Zelfs met al deze ontwikkelingen gebruiken ballonnen nog steeds dezelfde principes zoals die 200 jaar geleden door de gebroeders Montgolfier werden aangenomen.

×